80ler ve 90lar Araçlarına Nostaljik Yolculuk

 

Kartal, Şahin ve Doğan ın toplam 400 adet dizel motorlu aracı bulunmaktadır piyasada

Yaşım bence hala orta yaş bile sayılmayabilir (36) ama her konuda eskiyi anlatmayı, paylaşmayı çok severim. Mesela bir Pazar sabahı Twitter  akışına düşen Rotring kalem fotoğrafı ve o twit altındaki Rotringciler – Faber Castellciler kapışması ve ardından evden çıkıp hiç gereği yokken nostaljik kalem arama gayretimiz, hep bu eski dönem sevdamızdan.

80lerde doğanların böyle bir durumu var. Bu dönemde doğanlar eski dünyanın son temsilcileridir. 60lar, 70ler de eskiye özlem duyar ama 80lerin de özelliği teknolojinin değişimini kullana kullana her yeniliğe uyum sağlayarak ilerlemiş bir kuşaktır. Kalemle teyp kasedini geri saran da bu kuşaktadır, Spotify’dan açtığı parçayı otomobilin müzik çalarına sürükleyip bırakan da. Dolayısıyla mukayese etme en çok 80ler kuşağında vardır.

Şimdi bu yazımda 80lerden bugün hafızamda yer etmiş, bir şekilde anısı olan otomobilleri paylaşacağım.

Başlayalım:

 

1)      Skoda 120 L

Tahminimce bu yazıyı okuyan birçok kişi böyle bir Skoda modelinden haberdar değildir. Tam vaktini hatırlamıyorum 89 ya da 90 senesinde bir aile dostumuzda vardı bu araç. Çekoslovakya yapımı olan araç 1174 cc motor hacmine sahip 49 beygir ve 4 ileri vitesli. Motor arka kısımda yer alıyor ve aracın bagajı ön tarafta bulunmakta. Stepne bagajda yer kaplamaması için ön tamponun alt kısmında çekmece şeklindeki bir sistemle gizlenmiş. Tam bir sosyalist ülke aracı. Basit, sade, işlevsel ve soğuk havada çok daha yetenekli. Bu aracın öncesini bilmiyordum ama araştırmalarımda okuduğuma göre 120L Skoda 110L nin sonraki versiyonuymuş. 90lı senelerden itibaren bu modelde yerini daha çok bilindik olan Skoda Favorit’e bırakıyor.

Bu araçla ilgili çok detaylı bir paylaşım var. O yazıyı da okumanızı tavsiye ederim. Linki BURADA



2)      Renault 12

Tartışmasız kırsalın en çok kabul gören, benimsenen aracıdır. Muğla, Antalya, Burdur, Isparta, Mersin gibi engebeli arazilere yolunuz düşerse bu aracın hala en sık karşılaşılan araçlardan olduğunu göreceksinizdir. Hiçbir yere temas etmeyen vitesi ve el freni, yerden iki karışa yakın yüksekliği, taş gibi gövdesi, estetiksiz ön göğüslüğü ve benzersiz kapı kilit kolu ile Renault 12 (TOROS) unutulmazlar arasındadır.


3)      Ford Taunus

Koç’un Anadol’dan sonraki üretimi bu araçla olmuş (FORD OTOSAN). En İyi Yerli sloganıyla pazarlanmış. Bu aracın hatırımda kalan özelliği 87 model olanların şanzımanlarından ses geliyordu, koltuklarında kadife ve deri döşeme seçenekleri vardı. 1600 cc olanlar 4 vites; 1800 ve 2000cc motorlar 5 ileri vitesti diye hatırlıyorum. Güçlü yapısı ile klasik Amerikan aracı tadında bir sürüşü vardı. Bir akrabamız almıştı ardından askerliği İzmir’e çıkmıştı. Askerliği süresince araba bizde kalmıştı.



4)       Mazda 323 Hatchback

Bak bu araba çok özeldir. Çocukluğumuzda uzay çağı ne demekse bu araba da o demekti. “Ön farları kapanıp açılıyormuş abi vaaaauuuv” diyorduk. Belki de tek kanalla büyümüş olan o çocukların Kara Şimşek sevdasındandır bu heyecanları.

İzmir’den Çandarlı’ya bu araç ve 1. Maddede anlattığım Skoda 120L beraberce gitmiştik. Takdir edersiniz ki Skoda’yı yolda çok üzdüler J


 

5)      Murat 124 – 131

Tofaş’a temas etmemiş, anahtarına dokunmamış Türk çok nadir bulunur. Kuşların atası Murat 124 ve 131 ilk arabalarımızdandır. Murat 124 çok kısa süre durdu elimizde pek anım olamadı ama 131 tam orijinal değişensiz ve boyasızdı. 80 model nikelaj dikiz aynaları ve kendine özgü güzellikte bir mavisi olan renkteydi. O araba ki satmak için pazara girdiğimizde kapıda satılmıştı.


 

Kuşlar serisi için ayrı bir madde açmaya gerek yok. Onları da elbet hatırlıyoruz. Özellikle de 86 Doğan’ı.

6)      Tempra

Tam o günlerdeki muhabbetimizle “bu araba kaç basıyor yahu” nun yanıtının olmadığı arabaydı. Hız göstergesi dijital olan Tempralar bu özelliği ile oldukça etkileyici olmuşlardı. Ama ağır kasaları ve tasarruf nedir bilmez Tofaş motoruyla birleşince çok uzun süre piyasada tutunamadı.

 

Bir Tempra’mız olmadı ama iç dizaynını benzer bulduğum Uno ve Tipo’yu da bu maddede hatırlatmakta yarar var. Bir de bir bilgi verelim Egea otomobiller Güney Amerika’da Tipo ismi ile satıştaymış.


7)      Renault Flash


Benim gördüğüm ilk klimalı araçtı. O yıllarda ender bulunan önden çekişli araçlardan biriydi. Bugün genç arabası dendiğinde nasıl ki Civic, Leon geliyorsa akla o yıllarda da Flash gelirdi akla. 89 senesinde Galatasaray’ın Avrupa Şampiyon Kulüpler Kupasında yarı final oynaması üzerine 500 adet özel Galatasaray Flash serisi üretilmiş.

 


 

8)      Renault Broadway – Spring – Fairway



Bu üçlü kardeşler aynı kasanın farklı özellikli olan modelleriydi. Bugün ulaşabildiğim kaynaklara göre Broadway 85, Spring 69 beygir güç üreten motora sahipler. Fairway daha çok Flash’ın sedanı gibi üretilmiş ve Broadway’den daha üst modelmiş ama satış rakamları iyi gelmeyince 4 sene sonunda üretimi durdurulmuş. 2000 senesinde modern araç teknolojisi karşısında zorlanan bu seri son kasasını çıkarıp piyasaya veda etti.

 

Bu sekiz araçla geçmiş dönem araçlarına selam niteliğinde hoş hatırlatma yaptım diye düşünüyorum. İlerleyen dönemde bu tür paylaşımları arttırmayı düşünüyorum. Yorum ve paylaşımlarınız en güzel desteğiniz olacaktır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

AYŞE KULİN- HAYAT DÜRBÜNÜMDE 40 SENE (1941-1964) KİTAP YORUMUM

Ayşe Kulin - Bir Gün Kitabı Yorumu

Sakıncalı Piyade Kitabı Tanıtımı ve Uğur Mumcu

Moskof Cariye HÜRREM SULTAN- Demet Altınyeleklioğlu