Bizim Evin Enflasyon Sepeti Ocak 2021 Sonuçları


#bizimevinenflasyonu

Türkiye son 4-5 yıldır dolar – enflasyon - faiz sarmalına dolanmış, birinden kurtulsa diğerine takılıp tökezliyor. Büyüme beklentisi ile faizler düşürülüyor, yatırımın önü açılmak isteniyor, işsizlik dizginlenmek isteniyor ama bu sefer de dolar heybetleniyor. Artan dolar ithal girdili üretim yapan ülkemizde maliyetleri arttırıyor ve enflasyona sebep oluyor. Artan doları engellemek için faiz arttırılıyor, artan faiz sermaye gücü zayıf girişimciyi zorluyor üretim düşüyor, işsizlik artıyor ve tüketim düşüyor.

Tam bir sarmal !

2021 senesi içinde Cefe35 Blogu nispeten daha aktif kullanma gayretinde olacağım. Bu gayretin ürünlerinden biri de yukarıda bahsettiğim sarmalın dalgasında sallanan evimin, yuvamın aylık enflasyon sepeti sonuçları olacak.

Evimizde en sık kullandığımız 94 kalem ürünün fiyatını Aralık 2020 itibariyle, genellikle alışveriş yaptığım marketlerin, internet sitelerinden not ettim. Bu 94 kalem ürünü her ayın 20 ila 30u arasında yine aynı marketlerin internet sitelerinden kontrol edip aylık enflasyon rakamlarını açıklayacağım. 

Bu açıklayacağım oran tüm hanelerin enflasyonu DEĞİLDİR. Tercih ettiğimiz kimi ürünler bir çok kişinin kullandığı ürünler olmayabilir veya çok kişinin sıklıkla kullandığı ürünleri biz kullanmıyor olabiliriz.

Kısacası açıklanacak oran yalnızca bizim evin enflasyon sepeti sonucudur. Ancak bu sonuç TÜİK tarafından açıklanan enflasyon rakamlarından, siyahla beyaz kadar uzak bir sonuç vermemesi gerekir!

Bu sepetin özelliklerinden biraz bahsetmek gerekirse, sepetin oranını aşağı çekecek olan giyim gibi, pinpon topu gibi ürünler ölçümlerimiz arasında bulunmamaktadır. Giyimi baştan sepete koymak istediysem de 12 ay boyunca fiyat değişimlerini takip edebileceğim bir giyim ürünü tespit edemedim. Bu tarz ürünler mevsimsel etkilerden fazlasıyla etkilenir ve sonbahardayken yazlık kıyafetler, ilk bahardayken kışlık kıyafetler enflasyon oranını sakinleştirmede pekala kullanılabilir olur. Kısacası bu sepette giyim yok.

Bu sepette gıda var, temizlik malzemesi var, akaryakıt var, elektirik, su, doğalgaz var.


Sepetin bir diğer temel özelliği de tüketilen ürün ve hizmetlerin aylık tüketim miktarları göz önünde bulundurularak ağırlıklandırılmış değişim sonuçlarını verecek olması. Yani sütün fiyatı %5 artarken portakalın fiyatı %2 düşüyor olabilir ama önemli olan ayda ne miktarda süt tükettiğimiz, ne miktarda portakal tükettiğimiz dedim ve değişim oranını bu ürünlerin bütçe içindeki oranları ile çarparak sonuçlandırdım.


Son olarak bir teknik konudan bahsetmemde yarar var. TÜİK açıkladığı enflasyon rakamlarında baz yıl belirler ve o yılın fiyatlarını sabit kabul ederek sonuçlarını açıklar. Bizim sonuçlarımızda ise baz dönem bir önceki ay olacaktır. Dolayısıyla her ay ki değişim daha şeffaf fark edilebilecek ve bu ayların toplamları ile yıllık enflasyona ulaşılacaktır.


Bu kadar açıklamadan sonra gelelim ilk ay sonuçlarımıza; Ocak 2021 #bizimevinenflasyonu %8,19 Bu sonuç ağırlıklandırılmış yani tüketim alışkanlıklarımızın değişimler üzerindeki etkisi ile bulunan bir sonuç. Her ürün eşit tüketim olarak kabul edilirse oranımız %7,23 olacaktır ancak yanıltıcı bir orandır. Sağlıklı olan sıklıkla kullandığınız ürünün fiyatının sizi elbette daha çok etkileyeceğidir.

Fiyatı en çok artan ürünler sıralamasında ilk sırayı evlendiğimiz günden bu yana Ayçiçek yağı yerine daha çok kullandığımız fındık yağı aldı. Ne oldu da böyle oldu gerçekten bilemiyoruz ama fındıkta bir sıkıntı var. Fındık yağı fiyatı %100’e yakın artışla sepette %2,09 luk etkiye sahip oldu. Peki biz fındık yağı değil de Ayçiçek yağı kullansaydık sonuç farklı mı olurdu ? Hiç sanmıyorum, o da uçmuş durumda !

İkinci olarak fiyatı en çok yükselen ürün iri balık kategorisinde çipura-levrek fiyatında oldu. 400-600 gr üzerinden hesaplanan bu balık fiyatlarında %33 lük artışla enflasyon rakamımıza %1,39 artı etki yaptı.

Üçüncü sırada Tire Süt Yoğurdun 1,5 kilogramlık paketinin 16,90 TLden 19,95TL’ye yükseldi ve %18,04 lük bu artış enflasyon sonucumuza %0,7 lik etki etti.

Bu sonuçları sırasıyla organik yumurta, beyaz peynir, süt, taze fasulye ve bebek maması takip etti.

Ters açıdan bakarsak fiyatı en çok düşen ürün Avokado oldu. Fiyatı %30 düşen avokadonun sepetimize etkisi -%0,74 oldu. Avokadoyu sırasıyla küçük balık (sardalye-hamsi), muz, çeri domates ve çay takip etti.

Sıralamada dikkati çeken bir noktada olmasa da paylaşmak istediğim değişimlerden bazıları:

İzsu birim fiyat %15 artış

Yeşil mercimek %50 artış

Akaryakıt %0 ! (Aralık ayının aynı dönemine göre aynı fiyatta)

Maden sodası 6lı Sırma marka %66 artış !

Bu aylık sonuçlar bu kadar. Dediğim gibi bu sonuçlar resmin tamamını göstermemektedir. Eksiktir hatta belki de hatalıdır ama bir veridir. Yaşadığımız hayatı algılamamızı sağlayacak bir veridir. Yorumlarınız ve paylaşımlarınız çalışmalarımızın desteklenmesi için şevk kaynağı olacaktır.

Yorumlar

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

AYŞE KULİN- HAYAT DÜRBÜNÜMDE 40 SENE (1941-1964) KİTAP YORUMUM

Ayşe Kulin - Bir Gün Kitabı Yorumu

Elif Şafak - Aşk Kitap Yorumum

Sakıncalı Piyade Kitabı Tanıtımı ve Uğur Mumcu