(Ahmet Ümit) Kukla Kitabı Yorumum





Kukla , bitirdiğim sekizinci Ahmet Ümit kitabı . 2002 yılında ilk basımını yapmış . Bendeki kitap 12. baskı ve 2006 yılına ait. Konusunda elbette yine cinayet var ama bu cinayet başka cinayet . Bir ülkeyi ilgilendiren bir cinayet . Çoğumuzun adını duyduğunda Mercedes , kamyon , devlet , mafya , polis diye dökülmeye başladığı günü kendine çıkış noktası olarak almış Ahmet Ümit . Uzatmaya gerek yok , "Susurluk" kazası ile ortaya çıkan çarpık ilişki ağının üzerinden ilerleyen bir konusu var kitabın .

Arkada kapakta şunlar yazıyor :

"Kukla , Türkiye'de bu türde yayımlanan romanlar içinde gerek işlenişi , gerek kurgusu , gerek kişilerin yaratılması , gerekse de Türkçe'sinin güzelliğiyle birinci sınıf bir yapıt değerlendirmesini hak ediyor" ( Vedat Günyol - Cumhuriyet )

"Susurluk öyle karanlık bir hikaye ki , başı sonu görünmüyor , çektiğiniz her parçası elinizde kalıyor , fantastik bir romanın gün yüzü görmemiş canavarı gibi eli kolu her yere uzanıyor . Bu hikayeyi sıkıca paketleyip romana yatırmak , bu ülke için yapılması gereken en büyük iyiliklerdendir." ( Şebnem İşigüzel - Milliyet )

Mesleğinde eski başarılarından eser kalmamış , hayattan kopmuş , ailesi dağılmış hatta eşini başka birine kaptırmış bir gazetecinin seneler sonra karşısına çıkan üvey kardeşi ile beraber içine düştüğü sarmalı anlatıyor . Güvenebileceği hiç kimsesinin olmadığı bu yolda hayatı pahasına mücadele veriyor .

Kitabı okurken birçok defa kendimden de yanlar buldum . Muhtemelen sizlerde okurken bunu hissedeceksiniz . Çünkü Ahmet Ümit'in en büyük özelliklerinden biri yarattığı karakterlerin kişilik özelliklerini çok ince işlemesi , onu size hissettirmesidir .



İlerleyen bölümlerde karakterleri Susurluk'ta adı geçen kişilerle de eşleştirmeye başladığınızda daha heyecanlı akmaya başlıyor roman =)

Konuyu çok fazla derinlemesine vermek istemiyor sadece bir bölüm paylaşmak istiyorum :

(Kukla - Sayfa 179)

"Çünkü gazetelerde anlayış değişti . Aslolan , milletin benimseyeceği -millet dediysem yetmiş milyonluk ülkede bizim gazeteyi okuyan üç yüz bin kişi demek istiyorum- yeni bir vizyon yaratmak , bu vizyonun gerektirdiği bir biçim ve içerikle çok satış yakalamak . Gazete ve gazetecinin bağımsızlığı , topluma doğru haber vermek , siyasi iktidarın , çıkar çevrelerinin , hatalı uygulamalarını eleştirmek , kamuoyunda şeffaflığın geçerli olmasına katkıda bulunmak , insan haklarına dayalı bir demokrasinin gelişmesine yardımcı olmak gibi bizlere okutulan ilkelerin hepsi fasa fiso artık . Önemli olan gazetenin başarılı bir işletme haline getirilmesi . Bir çetenin daha ortaya çıkarılması çok önemli olmakla birlikte , gazetenin başarılı bir işletme olmasına ne kadar katkı sağlayacağı oldukça tartışmalı bir konu . / ....bir gazetenin , artık fabrika gibi işletilmesini gerektiğini göremeyen bizim gibi eski kafalıların devri kapandı artık ."

Bir romanın içinde kesitler vermek oldukça zordur . Zira konunun hem anlaşılması hem de merak uyandıracak tadta bırakılması gereklidir . Bu üstte vermiş olduğum kesit , bugünkü naçizane (!) medyamızı da tanımladığı için paylaşmak istedim .

Son olarak kitabın ana karakteri Adnan'ın öve öve bitiremediği otomobilinin bir fotoğrafını buldum . Kitabı okurken tamda gözümde canlandırdığım gibi çıktı =)

Yorumlar

  1. Ahmet Ümit'le tanışmamı Cefe sağladı, iyiki de tanıştırdı:) Artık bende en az onun kadar seviyorum Ahmet Ümit'i ve eserlerini.

    Nekadar sürükleyici ve etkileyici bir anlatımı olduğunu söylemesine gerek bile yok çünkü biliyorum :)

    En kısa zamanda okuyacağım

    YanıtlaSil
  2. [...] Not : Günümüz gazeteciliğine dair güzel bir eleştiriyi Ahmet Ümit’in Kukla isimli kitabında da okumuş ve muhibbilerde paylaşmıştım . O yazımıza ulaşmak için buraya tıklayın [...]

    YanıtlaSil
  3. babı esasraı okudum sürükleyici ilgi çekici etkileyici bir kitap en kısa zamanda bu kitabıda okuyacam tşk

    YanıtlaSil
  4. bende kitabı şimdi bitirdim, çok sürükleyici, sonu ise muhteşemdi!! adnanın arabasını (anka şuşunun) resmini de koymanız güzel olmuş :)

    YanıtlaSil
  5. [...] Rapsodisi - İnsan Ruhunun Haritası - Kar Kokusu - Kavim - Kukla - Ninatta’nın Bileziği - Patasana - Şeytan Ayrıntıda Gizlidir - Babı Esrar - İstanbul [...]

    YanıtlaSil
  6. [...] Çavuşoğlu: Kukla kitabı her geçen gün tekrar güncelleniyor tekrar yaşanıyor gibi düşünüyorum.Özellikle basın [...]

    YanıtlaSil
  7. kitaplarını okudum,bir harika bazen soluk bile almadığım olmuştur

    YanıtlaSil
  8. çok sürükleyici bir kıtaptı gercekten.ben de bugün bitirdim.çok güzel kurgulanmış, şaşıp kalıyor insan.kalın hacmine aldanmayın, bi çırpı da bitiyor.herkese tavsiye ederim.yazarın bab-ı esrar romanını da okumustum o da enfestı fakat bu 10 numara.tebrik ediyorum yazarı.yeni kitaplarını beklıyoruz=)

    YanıtlaSil
  9. istanbul hatırası adlı romanını okudum muhteşem bir üslupla yazılmış ve çok akıcı herkese tavsiye ederim

    YanıtlaSil
  10. bu kitabı daha okumadım ama okuyacağım..... sizlere tavsiyem beyoğlu rapsodisini ve istanbul hatırasını okumanızı tavsiye ederim çok ama çok güzel özellikle de sonları bi harika....

    YanıtlaSil
  11. kavim...
    elinizden bırakamayacaksınız..

    YanıtlaSil
  12. Ahmet Ümit bir harikasın.Yine sen yine sen Kaleminin gücüne bayılıyorum.Okuduğum kaçıncı kitabın bilmiyorum ama bütün serilerini aldım.Nefes almadan okunabilecek ve Türkiye gerçeğini gözler önüne seren Türk demokrasisini çok güzel işleyen kukla elinizden düşüremeyeciğiniz bir kitap.Teşekkürler AHMET ÜMİT...

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

AYŞE KULİN- HAYAT DÜRBÜNÜMDE 40 SENE (1941-1964) KİTAP YORUMUM

Ayşe Kulin - Bir Gün Kitabı Yorumu

Sakıncalı Piyade Kitabı Tanıtımı ve Uğur Mumcu

Elif Şafak - Aşk Kitap Yorumum